#
اپلیکیشن

گوگل مپ یا Waze؟ مقایسه کامل

گوگل صاحب دو برنامه معروف مسیریابی به نام‌های Google Maps و Waze است. شخصا به طور معمول از Waze استفاده می‌کنم، اما برای مقایسه این دو برنامه، تصمیم به نصب و ارزیابی Google Maps گرفتم.

نکات کلیدی

  • Waze در مسیریابی رانندگی، بواسطه بروزرسانی‌ لحظه‌ای عملکرد بهتری دارد.
  • Google Maps امکانات بیشتری در انواع مسیریابی ارائه می‌کند.
  • هر دو برنامه ویژگی‌های مفید و کاربردی مخصوص به خود را دارند. در این مقاله به مقایسه این موارد می‌پردازیم.

شرکت‌های بزرگ همواره شرکت‌های کوچکتر را خریداری می‌کنند. تعداد بیشماری از شرکت‌های کوچک سازنده برنامه‌های کاربردی برای iOS وجود دارند که توسط اپل خریداری شده و سپس به یکی از ویژگی‌های این سیستم عامل تبدیل شده‌اند. برای مثال برنامه هوشمند دستیار صوتی Siri، یا برنامه آب و هوا (Weather) که ابتدا با نام Dark Sky شناخته می‌شد و پس از خریداری توسط اپل، این برنامه به‌کلی از بین رفت.

اپل تنها شرکتی نیست که این‌گونه عمل می‌کند. گوگل نیز علاقه زیادی به خریداری شرکت‌های دیگر دارد و از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به YouTube، Nest و Fitbit اشاره کرد. در سال ۲۰۰۷، گوگل شرکت کوچک نرم‌افزاری مسیریابی Waze را خریداری کرد.

برخلاف اپل، گوگل بهترین قابلیت‌های Waze را تصاحب و این برنامه را نابود نساخت. در عوض، اکنون با موقعیت جالبی روبرو هستیم که هر دو برنامه Waze و Google Maps به عنوان رقیب وجود دارند، در حالی که مالک هر دو برنامه شرکت گوگل است.

کدام برنامه را باید برای مسیریابی استفاده کنید؟ این سؤال خوبی است و پاسخ دادن به آن چندان ساده نیست. من از Waze استفاده می‌کنم، اما مجدداً Google Maps را نصب کردم و هر دو برنامه را رودررو قرار دادم تا نقاط قوت و ضعف هرکدام مشخص شود.

Google Maps واقعاً از Waze بهتر است؟ 

مسیریابی حین رانندگی هر دو برنامه می‌توانند شما را از نقطه A به نقطه B برسانند

Waze برنامه‌ای است که به طور اختصاصی روی مسیریابی در حین رانندگی تمرکز می‌کند. این قابلیت، یکی از کارکردهای اصلی Google Maps نیز هست، اگرچه این برنامه ویژگی‌های مسیریابی دیگری هم دارد که در ادامه نگاه دقیق‌تری به آن‌ها خواهیم داشت. هنگام استفاده از این برنامه‌ها برای مسیریابی در حین رانندگی، هرکدام چه عملکردی دارند؟

در هر دو برنامه امکان انتخاب مقصد وجود دارد و برنامه‌ها با توجه به موقعیت فعلی شما (که توسط تلفن همراهتان مشخص شده است) مسیر رانندگی تا مقصد را مشخص می‌کنند. همچنین امکان تعیین نقطه شروع متفاوت از موقعیت فعلی شما نیز هست. انجام این کار در Google Maps بسیار آسان‌تر است و شیوه تغییر نقطه شروع در Waze خیلی دم‌دست نیست.

پس از وارد کردن مقصد، Waze چند مسیر جایگزین با اطلاعاتی مانند مسافت و زمان تقریبی سفر در اختیار شما می‌گذارد. همچنین می‌توانید طرحی کلی از این مسیرها را روی صفحه اصلی نقشه مشاهده کنید.

Google Maps هم به شیوه مشابهی کار می‌کند، اما اطلاعات را تنها برای مسیری ارائه می‌دهد که آن را مناسب‌ترین مسیر در نظر گرفته است. مسیرهای دیگر را می‌توانید روی نقشه مشاهده کنید و زمان تقریبی هر یک را نیز ببینید، اما برای دیدن جزئیاتی مانند مسافت کل، باید روی آن مسیر در نقشه ضربه بزنید.

هنگامی که مسیر مورد نظر را انتخاب و حرکت را آغاز کردید، Google Maps فقط روی رساندن شما از نقطه شروع به مقصد با مسیری که بهترین گزینه می‌داند متمرکز است. مگر آنکه اتفاق مهمی در مسیر انتخاب شده روی دهد. Google Maps در صورت پیدا کردن مسیرهای بهتر را پیشنهاد می‌دهد، اما این کمتر از Waze اتفاق می‌افتد.

Waze از روش کمی متفاوت استفاده می‌کند. این برنامه در صورتی که فکر کند تغییر مسیر زمان رسیدن به مقصد را کمتر می‌کند، با خوشحالی شما را به مسیر دیگری هدایت خواهد کرد. اگر مسئله‌ای در مسیر شما توسط کاربران Waze گزارش شود، یا در صورت ترافیک سنگین، Waze تغییر مسیر را به شما پیشنهاد می‌دهد و این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد که با این تغییر مسیر چه مقدار صرفه‌جویی در زمان خواهید داشت.

اطلاعات ترافیکی بروز در Waze

هر دو برنامه از داده‌های ارسال شده توسط کاربران استفاده می‌کنند تا آگاهانه بهترین تصمیم را در مورد مسیرها بگیرند. اگر کاربران Google Maps یا Waze در همان مسیری که شما هستید (یا حداقل بخشی از آن) در حال رانندگی باشند،‌ هر دو برنامه می‌دانند که سرعت حرکت ماشین‌ها در آن بخش از مسیر چقدر است و این کمک می‌کند تا زمان تخمینی صحیح‌تری برای سفر شما ارائه شود.

اما کاری که Waze به شکل بسیار بهتری نسبت به Google Maps انجام می‌دهد این است که اطلاعات تکمیلی از جانب دیگر کاربران Waze دریافت می‌کند. کاربران Waze می‌توانند مسائلی مانند ترافیک سنگین، خطرات احتمالی مانند ماشین‌های متوقف شده در کنار جاده، محل دوربین کنترل سرعت، حوادث جاده‌ای و دیگر موارد را اطلاع دهند. سپس این اطلاعات بلافاصله در اختیار دیگر کاربران Waze که در حال حرکت در همان مسیر هستند قرار می‌گیرد. دقت این گزارش‌ها همیشه من را شگفت زده کرده است. Waze اغلب مرا از ماشینی که در کنار جاده متوقف شده باخبر می‌کند و هنگامی که به آن نقطه می‌رسم تقریباً همیشه ماشین مورد نظر در آنجا بوده است. اگر اینطور نباشد، من این امکان را دارم که آن خطر را به عنوان موردی که دیگر وجود ندارد علامت‌گذاری کنم.

Google Maps هم قابلیت گزارش حوادث، دوربین‌های کنترل سرعت، ازدحام ترافیک و موارد دیگر را اضافه کرده است، اما به هیچ وجه به اندازه Waze جا افتاده نیست. بسیاری از کاربران Google Maps حتی نمی‌دانند چنین قابلیتی در این برنامه وجود دارد که همین مسئله باعث می‌شود داده‌ها کامل نباشند.

Waze ممکن است در مواردی اشتباه کند

تا همین اواخر، اگر از من می‌پرسیدید که کدامیک از برنامه‌های Google Maps یا Waze از نظر تخمین مدت زمان سفر و زمان تخمینی رسیدن، دقیق‌تر هستند، پاسخ من این بود که اگر اتفاق خاصی در مسیر نیافتد، هر دو به طور یکسان دقیق هستند. زمان تقریبی سفر معمولاً برای یک مسیر مشخص در هر دو برنامه نسبتاً نزدیک به هم است و با اینکه زمان تخمینی رسیدن می‌تواند در طول سفر تغییر کند، هر دو برنامه در به‌روزرسانی آن بسیار خوب عمل می‌کنند.

با این حال، اخیرا متوجه یک خطای گاه و بیگاه در Waze شده‌ام. اخیراً این برنامه مسیری را که به مقصدی حدوداً ۵۰ دقیقه‌ای می‌شناختم بیش از دو ساعت تخمین زد. Google Maps همان مسیر را ۴۸ دقیقه‌ تخمین زد. از خودم پرسیدم آیا مشکلی غیرمنتظره مانند یک تصادف در مسیر روی داده است، اما وقتی مقصد را به یکی از جاده‌های نزدیک به آن مقصد تغییر دادم، Waze زمان تخمینی رسیدن را به ۴۹ دقیقه تغییر داد. این مشکل قطعا یک باگ نرم‌افزاری است که براحتی در بروزرسانی‌های آینده قابل حل است. شاید تا زمان مطالعه این مقاله توسط شما، آپدیت‌های فراوانی برای این اپ منتشر شده باشد. پس خیلی روی این مورد حساس نباشید.

امکانات جانبی مسیریابی Google Maps

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین Waze و Google Maps این است که Waze تنها برای مسیریابی حین رانندگی ساخته شده است. اگر می‌خواهید مسیری را پیاده‌روی کنید، از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید یا حتی همان مسیر را با دوچرخه طی کنید، Waze نمی‌تواند کمکی به شما بکند. اگر از مسیریابی مخصوص رانندگی برای دوچرخه‌سواری استفاده کنید، زمان تخمینی به شدت غیرواقعی خواهد بود و همچنین ممکن است مسیری که پیشنهاد می‌شود شامل جاده‌هایی باشد که برای دوچرخه مناسب نیستند.

از طرف دیگر، Google Maps امکانات مسیریابی متعددی ارائه می‌کند. از جمله مسیرهای حمل و نقل عمومی، مسیرهای پیاده‌روی شامل راه‌هایی که برای ماشین‌ها قابل عبور نیستند و همچنین مسیرهایی مخصوص دوچرخه. این برنامه حتی امکان ارائه اطلاعات مربوط به پروازها برای سفرهای طولانی را نیز دارد. اگر احتیاج دارید با هر روشی به غیر از اتومبیل جابه‌جا شوید، قطعا Google Maps در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، اما Waze نمی‌تواند.

کشف مکان‌های محلی Google Maps

هنگامی که از نقطه A به نقطه B رانندگی می‌کنید، ممکن است لازم باشد چند توقف داشته باشید. به عنوان مثال شاید لازم باشد سوخت گیری کنید یا توقف کوتاهی برای صرف غذا داشته باشید. هر دو برنامه به شما اجازه می‌دهند امکانات رفاهی موجود در مسیر یا نزدیک به آن را جستجو کنید تا بتوانید این توقف‌ها را برنامه‌ریزی کنید.

در Google Maps می‌توانید جایگاه‌های سوخت، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، ایستگاه‌های استراحت، سوپرمارکت‌ها، هتل‌ها و موارد دیگر را جستجو کنید. برنامه سپس این نتایج را روی نقشه نمایش می‌دهد تا بتوانید ببینید چقدر از مسیر خود باید خارج شوید. می‌توانید یکی از نتایج را انتخاب کرده و آن را به عنوان توقف به مسیر خود اضافه کنید. Google Maps اجازه می‌دهد چند توقف را به مسیر خود بیفزایید.

Waze هم امکانات مشابهی ارائه می‌کند. می‌توانید سوخت، غذا، پارکینگ، سوپرمارکت، کافی‌شاپ، هتل، داروخانه و جایگاه شارژ خودروهای برقی را جستجو کنید. با این حال، بر خلاف Google Maps، فقط می‌توانید یک توقف به یک مسیر اضافه کنید. برای مثال اگر بخواهید هم به جایگاه سوخت بروید و هم رستوران، باید مسیر را به دو سفر تقسیم کنید و سپس مسیر دومی را به مقصد نهایی خود تبدیل کنید.

اگر به دنبال مکانی برای سوخت‌گیری هستید، یکی از مزیت‌های بزرگ Waze این است که وقتی به دنبال جایگاه‌های سوخت هستید، نتایج را روی نقشه نشان می‌دهد و قیمت‌ها در هر جایگاه هم ذکر می‌شود(طبیعتا برای خارج از ایران) تا بتوانید ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید. بخشی از این اطلاعات توسط فروشندگان سوخت ارائه می‌شود و بخشی دیگر توسط کاربران Waze ارسال می‌گردد. این اطلاعات در Google Maps ارائه نمی‌شود.

امکانات بیشتر Waze و قابلیت‌های شخصی‌سازی

Waze بر پایه جنبه‌های اجتماعی ساخته شده است و به همین دلیل سایر کاربران اطلاعاتی ارائه می‌دهند که به نفع همه کاربران است. مثلاً اطلاعات مربوط به ترافیک یا خطرات احتمالی. شما می‌توانید دیگر کاربران Waze را در مسیر خود با آیکون‌های کوچک ماشین روی نقشه ببینید. همچنین Waze این امکان را به شما می‌دهد که نوع نمایش ماشین خودتان برای سایر کاربران را شخصی‌سازی کنید.

امکان شخصی‌سازی‌های دیگر هم وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها قابلیت انتخاب صداهای مختلف برای هدایت صوتی است. صداهای افراد مشهور اغلب به عنوان بخشی از تبلیغات فیلم‌ها یا محصولات ارائه می‌شوند و معمولاً گزینه‌هایی هم برای صداهای مرتبط با مناسبت‌های خاص مانند عید کریسمس وجود دارند. حتی می‌توانید صدای خودتان را ضبط کنید و صدای خودتان را بشنوید که مسیرها را به شما می‌گوید.

Google Maps قابلیت سفارشی‌سازی به مراتب کمتری از Waze دارد. می‌توانید زبان صدا را تغییر دهید، اما گزینه‌ای برای انتخاب صداهای سرگرم‌کننده که حین رانندگی شما را همراهی کنند، وجود ندارد.

با این حال، Google Maps هم ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد. می‌توانید نقشه‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کنید، به این معنی که حتی اگر ارتباط اینترنتی نداشته باشید باز هم امکان مسیریابی وجود دارد. Waze برای کار کردن نیاز به اتصال به اینترنت دارد. در واقع اگر سفر خود را از مکانی دورافتاده شروع کنید، ممکن است تا رسیدن به جایی که تلفن شما به شبکه وصل شود، نتوانید هیچ مسیریابی دریافت کنید. Google Maps امکان نمایش دید خیابانی (street view) مقصد را هم فراهم می‌کند که اگر تا به حال به آن مقصد نرفته‌اید، می‌تواند مفید باشد.

هر دو برنامه این امکان را به شما می‌دهند که سرویس‌های موسیقی مانند Apple Music را به آن‌ها متصل کنید تا در صفحه برنامه به‌طور مستقیم بتوانید هنگام رانندگی موسیقی خود را کنترل نمایید.

تفاوت زبان طراحی

این دو برنامه ظاهر کاملاً متفاوتی دارند. Google Maps ظاهری رسمی‌تر دارد و طراحی آن تمیز و هماهنگ با دیگر برنامه‌های گوگل است. در مقایسه، Waze با آیکون‌های کارتونی که کاربرهای دیگر را روی جاده‌های نقشه نشان می‌دهد کمی جالب‌تر به نظر می‌رسد.

همچنین جای تعجب نیست که Google Maps از مقدار چشمگیری از تصاویر ماهواره‌ای که ثبت کرده استفاده می‌کند. این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا تصویری ماهواره‌ای واقعی از مسیر خود را به جای گرافیک‌های ساده‌ای که در Waze دارید ببینید.

Google Maps یا Waze

پاسخ ساده‌ای برای این سوال نیست! چون هر برنامه کاربرد خاص خودش را دارد و هر کدام از این برنامه‌های مسیریابی نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند.

Google MapsWaze
مسیریابی رانندگی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و …فقط مسیریابی رانندگی
تعداد محدودی پیشنهاد تغییر مسیرتغییر مسیر دائمی برای یافتن سریعترین مسیر
امکان گزارش حوادثتمرکز ویژه روی گزارش حوادث
زمان‌های تقریبی دقیق برای سفرگاهی اوقات در تخمین زمان‌ خطاهایی رخ می‌دهد
کشف مکان‌های محلی با امکان چند توقفکشف مکان‌های محلی با امکان یک توقف
کمبود قابلیت‌های شخصی‌سازیآیکون‌ها و صداهای قابل شخصی‌سازی
نقشه‌های آفلاینفقط آنلاین
کنترل پخش موسیقی به طور مستقیم از برنامهکنترل موسیقی به طور مستقیم از اپلیکیشن

اگر می‌خواهید با پای پیاده، وسایل حمل و نقل عمومی، دوچرخه یا حتی هواپیما بروید، انتخاب آسان است. Google Maps تنها برنامه‌ای است که مسیرها را برای همه این حالت‌ها ارائه می‌دهد. در مقابل، Waze تنها برای زمانی که از نقطه A به نقطه B رانندگی می‌کنید خارق‌العاده است.

شما معمولا از کدام برنامه مسیریابی استفاده می‌کنید؟

لینک منبع: pocket-lint.com

نظر شما چیست؟

دکمه بازگشت به بالا