#
اخبار اپل

WWDC: دو مشکل بزرگ هوش مصنوعی، برگ برنده اپل!

  • اپل در WWDC امسال، از بروزرسانی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در iOS 18 و دیگر پلتفرم‌های نرم‌افزاری خود رونمایی خواهد کرد.
  • بسیاری از این ویژگی‌ها، تلاشی برای رسیدن به رقبایی چون گوگل و مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی خواهند بود، هرچند در مقیاسی عظیم و با قابلیت دسترسی بالا. اما تفاوت رویکرد اپل می‌تواند برگ برنده این شرکت در عرصه‌ی هوش مصنوعی باشد.
  • بر خلاف رقبای خود، اپل در دو حوزه‌ای که در حال حاضر برای هوش مصنوعی چالش‌برانگیز هستند، یعنی «حریم خصوصی» و «محیط زیست»، از نقاط قوت قابل توجهی برخوردار است. در ادامه خواهیم دید که این امر چه تاثیری بر رونمایی‌های هوش مصنوعی اپل در WWDC خواهد داشت.

🔒 تبدیل چالش‌های هوش مصنوعی به مزیت‌های اپل

  • انتظار می‌رود اپل رویکرد منحصربه‌فردی در زمینه‌ی هوش مصنوعی در WWDC به نمایش بگذارد. حتی اگر قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت عمدتاً به دنباله‌روی از رقبا باشند، باز هم این شرکت با تاکید بر دو ارزش اساسی متمایز خواهد کرد: حریم خصوصی و محیط زیست.
  • پیاده‌سازی هوش مصنوعی توسط اپل به این صورت خواهد بود که اکثر پردازش‌های هوش مصنوعی به طور کامل در دستگاه انجام می‌شوند. به عبارت دیگر، آیفون 15 پرو شما توابع هوش مصنوعی را بدون نیاز به ارسال داده‌هایتان به جای دیگری انجام می‌دهد.
  • این به معنای دو نکته کلیدی است:
    • داده‌های شما خصوصی‌تر و امن‌تر از زمانی هستند که به فضای ابری ارسال شوند.
    • تاثیر زیست‌محیطی این ویژگی‌های هوش مصنوعی حداقل خواهد بود.

♻️ نقاط قوت اپل: حریم خصوصی و محیط زیست

  • هر کسی که مدت‌ها اپل را دنبال کرده باشد، می‌داند که این شرکت دوست دارد ارزش‌های حفظ حریم خصوصی و محیط زیست خود را بسیار بیشتر از هر رقیبی برجسته کند.
  • در زمینه‌ی حریم خصوصی، اپل سال‌هاست که حفظ حریم خصوصی را به محور بازاریابی خود تبدیل کرده است. تقریباً هر سال تبلیغ جدیدی برای آیفون وجود دارد که بر این رویکرد حریم خصوصی تأکید می‌کند.
  • این فقط بازاریابی نیست. این شرکت مدت‌هاست که سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را به گونه‌ای ساخته است که اولویت را به ایمن نگه داشتن داده‌های کاربر می‌دهد. کسب‌وکار اصلی اپل فروش آیفون است، نه تبلیغات، بنابراین به طور طبیعی انگیزه‌های کمتری برای فروش داده‌های شما نسبت به شرکتی مانند گوگل دارد.
  • به طور مشابه، اپل تأثیر زیست‌محیطی را به عنوان یک ملاحظه اصلی در شیوه‌های تجاری خود قرار داده است. این شرکت به شدت در تلاش است تا انتشار کربن را تا سال 2030 به صفر خالص برساند. هر زمان که محصول جدیدی عرضه می‌شود، اپل به برجسته کردن تاثیر آن بر محیط زیست توجه می‌کند. به عنوان مثال، اپل واچ سال گذشته اولین محصول اپل است که در تمام مراحل ساخت و بسته‌بندی دوست‌دار محیط‌زیست است.

❌ نقاط ضعف هوش مصنوعی: حریم خصوصی و محیط زیست

  • در همین هفته، قابلیت Recall مایکروسافت در ویندوز که با هوش مصنوعی کار می‌کند، به عنوان یک فاجعه امنیتی معرفی شد. در مورد اکثر شرکت‌هایی که امروزه روی هوش مصنوعی کار می‌کنند، شفافیت و صداقت در مورد اینکه ویژگی‌های هوش مصنوعی آنها چگونه از حریم خصوصی کاربر محافظت می‌کند، بسیار کم است.
  • هوش مصنوعی زمانی که صحبت از محیط زیست می شود نیز مشکل بزرگی دارد. آلوکیا کانانگ، برای Earth.org می‌نویسد:«با پیچیده‌تر شدن مجموعه داده‌ها و مدل‌ها، انرژی مورد نیاز برای آموزش و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی بسیار زیاد می‌شود. این افزایش مصرف انرژی به طور مستقیم بر انتشار گازهای گلخانه‌ای تأثیر می‌گذارد و تغییرات آب و هوایی را تشدید می‌کند. طبق گفته محققان OpenAI، از سال 2012، میزان قدرت محاسباتی مورد نیاز برای آموزش مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی هر 3.4 ماه یکبار دو برابر شده است. انتظار می‌رود تا سال 2040، انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به 14 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان برسد.»

🍏 آیا هوش مصنوعی اپل دنیا را تغییر خواهد داد؟

  • آیا اپل قرار است در WWDC ویژگی‌های هوش مصنوعی را معرفی کند که انقلابی و متحول کننده باشند، چیزهایی که قبلاً کسی ندیده است؟ شاید، اما احتمالا نه. هوش مصنوعی مسلماً یک اولویت جدید برای این شرکت است.
  • با این حال، با هر قابلیتی که اپل معرفی کند، انتظار می‌رود که بارها و بارها روایت‌های حفظ حریم خصوصی و محیط زیست تکرار شوند.اینها حوزه‌هایی هستند که در هویت اپل نهادینه شدند تا «متفاوت فکر کنند» و امیدواریم استاندارد جدیدی را برای صنعت هوش مصنوعی تعیین کنند.

    منبع

#اپل #حریم_خصوصی #محیط_زیست #هوش_مصنوعی #WWDC #Apple #Privacy #Environment #AI #WWDC

Slogan: AppleFarsi.com – دنیای اپل به زبان فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا