#
آموزشمک

6 راهکار برای بهبود سرعت لپ‌تاپ کُند

آیا عملکرد لپ‌تاپ‌تان دیگر مثل روز اول نیست؟ با این ترفندها، لپ‌تاپ قدیمی خود را دوباره نو کنید.

عملکرد اولیه و فوق‌العاده‌ای که در هنگام بوت کردن لپ‌تاپ جدید خود در چند بار اول تجربه می‌کنید، ماندگار نیست. با انباشته شدن برنامه‌ها و فایل‌ها در سیستم، حتی سریع‌ترین لپ‌تاپ‌ها نیز کند می‌شوند.

🧹 1. از شر شلوغی و به‌هم‌ریختگی خلاص شوید

تفاوت لپ‌تاپ شما در زمان خرید و اکنون در چیست؟ تعداد زیاد برنامه و اپلیکیشن که بسیاری از آنها را احتمالاً دیگر نیازی ندارید. حذف هر چه بیشتر آنها به لپ‌تاپ شما فضای بیشتری برای نفس کشیدن می‌دهد.

به موارد ضروری بچسبید: از شر بازی‌هایی که مدت‌هاست بازی نکرده‌اید و همچنین برنامه‌هایی که برای مدتی امتحان کردید اما سپس رها کردید، خلاص شوید. در صورت نیاز می‌توانید به راحتی این نرم‌افزارها را دوباره نصب کنید.

همین اصل در مورد افزونه‌ها و برنامه‌های افزودنی که مرورگر شما را سنگین می‌کنند نیز صدق می‌کند. از شر مواردی که واقعاً به آن‌ها نیاز ندارید خلاص شوید.

✅  افزونه‌های کمتر به معنای تهدیدات امنیتی بالقوه کمتر نیز هستند.

🏃 2. بار راه‌اندازی را سبک کنید

macbook air

با قدیمی‌تر شدن لپ‌تاپ شما و برنامه‌های که نصب می‌کنید، می‌خواهند همزمان با سیستم عامل شروع به کار کنند. افزایش این فهرست و اضافه شدن چیزهایی غیر ضروری، می‌تواند به طور جدی بر زمان آماده بکار شدن رایانه شما تأثیر بگذارد.

  • در ویندوز، Settings را باز کنید (از طریق نماد چرخ‌دنده در منوی Start)، سپس Apps و Start-up را انتخاب کنید تا فهرستی از برنامه‌هایی که با سیستم عامل شروع به کار می‌کنند را ببینید.
  • همچنین می‌توانید Task Manager را راه‌اندازی کنید (از نوار وظیفه آن را جستجو کنید)، سپس تب Start-up را باز کنید تا فرآیندهای سطح پایین‌تر را غیرفعال کنید.

در مک، از System Preferences (در منوی Apple)، Users & Groups و سپس Login Items را انتخاب کنید.

⚠️ توجه: در اینجا زیاده‌روی نکنید و شروع به حذف چیزهایی نکنید که می‌توانند سرویس‌های ضروری باشند. فقط برنامه‌هایی را که می‌دانید نیازی به راه‌اندازی در کنار ویندوز یا macOS ندارد، حذف کنید.

💾 3. به هارد دیسک خود فضای تنفس بدهید

چه لپ‌تاپ شما از یک هارد دیسک مکانیکی قدیمی استفاده کند یا از یک SSD مدرن‌تر، اگر درایو آن پر باشد، دچار مشکل خواهد شد.

مشکل فقط این نیست که جایی برای نصب برنامه‌ها و ذخیره فایل‌ها ندارید. فضای خالی هارد دیسک اغلب به عنوان سرریز حافظه‌ی سیستم استفاده می‌شود. بنابراین هنگامی که برنامه‌ها یا فایل‌های زیادی را به طور همزمان باز می‌کنید، ویندوز یا macOS به طور موقت برخی از داده‌ها را روی دیسک ذخیره می‌کنند تا فشار روی حافظه موقت را کاهش دهد.

با تمام شدن این فضای سرریز موجود، اگر سعی کنید کارهای زیادی را همزمان انجام دهید، سیستم‌عامل شما کند خواهد شد. در یک اصل کلی، هرچه فضای خالی بیشتری داشته باشید، بهتر است. یک SSD قابل حمل مانند Samsung 500 GB T5 می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا همیشه فضای تنفس داشته باشید.

👨‍💻 4. از ابزارهای جانبی کمک بگیرید

برنامه‌های مختلف تمیزکننده‌ی لپ‌تاپ وجود دارد، که می‌تواند به شما در مرتب کردن آشفتگی ایجاد شده در رایانه‌تان کمک کند.

برای مثال، Wise Duplicate Finder (ویندوز) و Duplicate File Finder Remover (مک)، می‌توانند فایل‌های تکراری را برای شما پیدا کرده و پاک کنند. هر دو رایگان هستند و برای ویژگی‌های بیشتر ارتقا پولی نیز در برنامه موجود است.

اگر می‌خواهید عملکرد مک‌بوک خود را افزایش دهید، CleanMyMac ارزش بررسی دارد. این برنامه می‌تواند فضای درایو دیسک شما را آزاد کند، عملکرد برنامه‌های شما را بهینه کند، برنامه‌هایی را که دیگر استفاده نمی‌کنید حذف کند. این نرم‌افزار 35 دلار برای شما هزینه خواهد داشت، اما بسیار جامع است. یک نسخه‌ی آزمایشی رایگان نیز موجود است.

⚠️ توجه: مراقب نصب هر چیزی از سوی توسعه‌دهندگانی باشید که شناخته‌شده نیستند و نظرات کاربران زیادی ندارند. برای مثال نسخه‌های آلوده دستکاری شده CleanMyMac به وفور در اینترنت موجود است که به رایانه شما آسیب می‌زند و در مواردی اطلاعات شما را قفل می‌کند و برای باز کردن آن از شما درخواست باج بصورت پرداخت کریپتو می‌کند.

🔧 5. از ابزارهای داخلی سیستم عامل خود استفاده کنید

ویندوز و macOS هر دو دارای ابزارهای داخلی هستند که می‌توانند کمی رمق بیشتر به سیستم شما بازگردانند. به عنوان مثال، ابزار Defragment and Optimize Drive را در ویندوز (با جستجوی آن از نوار وظیفه) اجرا کنید و می‌توانید از ویندوز بخواهید هارد دیسک محلی را مرتب کند و استفاده از آن را برای برنامه‌ها آسان‌تر کند.

یکی دیگر از برنامه‌های ویندوز که می‌توانید از نوار وظیفه آن را جستجو کنید، Disk Clean-up است. این ابزار خاص، فایل‌های روی دیسک را که واقعاً به آنها نیاز ندارید، مانند فایل‌های موقت، فایل‌های به‌روزرسانی قدیمی سیستم، فایل‌های ذخیره‌شده از وب و غیره را حذف می‌کند. با انتخاب هر دسته می‌توانید ببینید که چقدر فضا آزاد می‌کنید.

در سمت مک، منوی Apple را باز کنید، روی About This Mac کلیک کنید و سپس به تب Storage بروید. اگر سپس روی Manage کلیک کنید، مجموعه‌ای از گزینه‌های پاکسازی را برای مک خود خواهید دید، از حذف فایل‌های موقت گرفته تا پاک کردن فیلم‌های دانلود شده که تماشا کرده‌اید (منظور فیلم‌های سرویس AppleTv است).

در هر دو سیستم عامل macOS و Windows، مطمئن شوید که آخرین بروزرسانی‌های نرم‌افزاری دانلود و نصب شده‌اند (Update & Security از Settings در ویندوز، یا Software Update از بخش تنظیمات مک). این کار تضمین می‌کند که شما آخرین بهینه‌سازی‌ها و رفع اشکالات را برای سیستم عامل خود اجرا می‌کنید.

💣 6. گزینه نهایی را در نظر بگیرید

این یکی برای افراد کم‌تجربه نیست، اما موثرترین راه است. به ابتدای خلقت لپ‌تاپ خود برگردید و با یک نصب جدید ویندوز یا macOS جانی دوباره به کالبد آن هدیه دهید.

قبل از انجام این کار، باید مطمئن شوید که تمام فایل‌های شما در جای دیگری به‌طور ایمن پشتیبان‌گیری شده‌اند و می‌توانید به راحتی تمام برنامه‌ها و بازی‌های خود را دوباره نصب کنید، زیرا همه چیز پاک خواهد شد.

فرآیند نصب مجدد ویندوز بسیار ساده است. اگر Settings را باز کنید (از طریق نماد چرخ دنده در منوی Start)، سپس روی Update & Security کلیک کنید، سپس روی Recovery کلیک کنید، می‌توانید کامپیوتر خود را بازنشانی کنید. شما یک نسخه‌ی کاملاً جدید از ویندوز خواهید داشت و به احتمال زیاد اگر مشکل سخت‌افزاری نداشته باشید لپ‌تاپ شما باید به خوبی کار کند.

فرآیند در macOS کمی پیچیده‌تر است. باید مک خود را مجدداً راه‌اندازی کنید، سپس Command+R را هنگام راه‌اندازی مجدد نگه دارید.هنگامی که پنجره macOS Utilities ظاهر شد، Reinstall macOS را انتخاب کنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید. پس از اتمام کار، لپ‌تاپ شما دوباره راه‌اندازی می‌شود.

نصب مجدد ویندوز یا macOS در ایجاد حس تازگی در لپ‌تاپ شما بسیار مؤثر است، شاید بخواهید انجام این کار را به طور منظم – هر چند ماه یکبار – در نظر بگیرید. فقط مطمئن شوید که فایل‌های مهم شما می‌توانند بعداً به سرعت بازیابی شوند (ابزارهایی مانند OneDrive در ویندوز و iCloud در macOS این کار را آسان‌تر می‌کنند).

#لپتاپ #بهینه‌سازی #نرم‌افزار #سیستم‌عامل #ویندوز #مک #حافظه #Laptop #Optimization #Software #Operating_System #Windows #Mac #Memory

AppleFarsi.com – دنیای اپل به زبان فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا