#
اخبار اپلمک

بازطراحی احتمالی برای جهش عملکرد پردازنده Apple M3 Ultra

🔴 تغییری مهم در ساختار M3 Ultra

🔸شواهد نشان می‌دهند که تراشه آینده M3 Ultra اپل دیگر از ادغام دو تراشه M3 Max ساخته نخواهد شد. این تغییر بالقوه، دست طراحان را برای تولید یک پردازنده پرقدرت‌ باز می‌گذارد. با این تغییر حتی ممکن است شاهد پردازنده سطح‌بالاتری به‌نام M3 Extreme باشیم که توجیه کننده وجود Mac Pro خواهد بود.

📈 بهبودهای احتمالی M3 Ultra

🔸 اپل در حال حاضر پردازنده‌های سری M خود را در چهار مدل تولید می‌کند: مدل پایه، Pro، Max و Ultra. هر مدل با افزایش تعداد هسته‌های CPU و GPU از مدل قبلی پیشرفته‌تر می‌شود. تاکنون Ultra به عنوان قوی‌ترین مدل از ادغام دو تراشه Max با رابط UltraFusion ساخته شده است. منابعی در شرکت Max Tech به نبود رابط UltraFusion در پردازنده M3 Max اشاره کرده‌اند که حاکی از تغییر رویه اپل در طراحی M3 Ultra است. یکی از نتایج این تغییر، حذف “هسته‌های کم‌مصرف” در M3 Ultra است که به معنای اختصاص بیشتر فضا به هسته‌های پرقدرت خواهد بود. این تغییر از آنجا اهمیت دارد که Ultra در کامپیوترهای رومیزی با محدودیت انرژی کمتری استفاده می‌شود. پیش‌بینی دیگر در مورد M3 Ultra، “افزایش هسته‌های پردازشی و گرافیکی بدون محدودیت دو برابری نسبت به Max است.” به عبارتی اپل می‌تواند تعداد هسته‌ها را متناسب با نیاز تنظیم کند.

🚀 M3 Ultra یا Extreme، قلب تپنده Mac Pro

🔸 یک M3 Ultra بازطراحی شده با قابلیت‌های پیشرفته، احتمال معرفی نسخه حتی قوی‌تری به‌نام Extreme را تقویت می‌کند. این نسخه پیشترها بر اساس شایعات لغو شده بود اما تغییر در استراتژی طراحی پردازنده‌ها، می‌تواند آن را احیا کند. نظریه‌ای وجود دارد که با قرارگیری رابط UltraFusion بر روی خود پردازنده، M3 Extreme از ادغام دو M3 Ultra ساخته خواهد شد که خبر خوبی برای بهبود چشمگیر عملکرد است. این تغییر همچنین می‌تواند نجات‌دهنده Mac Pro باشد تا دوباره جایگاه خود را به عنوان یک ورک‌استیشن قدرتمند باز یابد. در حال حاضر M2 Ultra هم در Mac Pro و هم در Mac Studio وجود دارد و تفاوت اصلی به اسلات‌های PCI Express Gen 4 و البته قیمت به مراتب بالاتر Mac Pro منحصر می‌شود.

⚠️ اما خیلی امیدوار نباشید

برخی نیز عقیده دارند اپل احتمالا نسل فعلی را کنار گذاشته و منتظر سری M4 برای معرفی M4 Extreme خواهد شد. احتمالا در جریان رویداد WWDC24 در ماه ژوئن شاهد رونمایی از نسل جدید پردازنده‌ها باشیم. البته فعلا همه چیز در حد شایعه است.

“AppleFarsi.com – دنیای اپل به زبان فارسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا