#
آموزش

۵ قابلیت ChatGPT که باید بلد باشید

باور می‌کنین chatGPT قابلیت‌های بیشتری از اون چیزی که فکر می‌کنین داره؟

Chatgpt پر از امکانات مختلفه، خیلی بیشتر از اون چیزی که اکثر ما فکر می‌کنیم. این یعنی خیلی از ما از تمام توانایی‌های این چت‌بات باحال استفاده نمی‌کنیم و می‌تونیم خیلی بیشتر ازش بهره ببریم.

پس حالا بریم سراغ 5 تا از قابلیت‌های chatGPT که شاید ازشون خبر نداشته باشین، اما حتما باید ازشون استفاده کنین.

خوندن با صدا (Read Aloud)

اسفند ماه 1403 بود که OpenAI قابلیت فوق‌العاده «خوندن با صدا» رو برای chatGPT معرفی کرد. با این قابلیت، chatGPT می‌تونه جواب‌هاشو براتون بخونه. این ویژگی برای وقتی که روی یه متن طولانی کار می‌کنین و می‌خواین ببینین با خوندن چطور میشه، خیلی به درد می‌خوره. اما مهم‌تر از اون، حالا می‌تونین با chatGPT(با استفاده از قابلیت تشخیص صدای chatGPT) به‌صورت چت صوتی هم صحبت کنین.

گزینه «خوندن با صدا» رو می‌تونین زیر هر جوابی که chatGPT میده پیدا کنین.

تو نسخه وب، کافیه برین پایین همون جواب و دکمه «خوندن با صدا» رو ببینین. تو گوشی‌های اندرویدی یا آیفون، انگشتتون رو روی پیام نگه دارین تا یه منو باز بشه، بعد گزینه «خوندن با صدا» رو انتخاب کنین.

یه نکته دیگه اینکه، این قابلیت می‌تونه به 37 زبان مختلف صحبت کنه و حتی زبان متن رو هم خودش تشخیص می‌ده.

جواب‌های شخصی‌سازی‌شده (Personalized Responses)

با «دستورالعمل‌های شخصی‌سازی‌شده»ی chatgpt، می‌تونین روی نحوه‌ی پاسخ دادن چت‌بات به حرفاتون کنترل بیشتری داشته باشین. این دستورالعمل‌ها می‌تونن از اطلاعات عمیق در مورد زندگی، کسب و کار یا هر چیز دیگه‌ای که دارین باشن، تا دستورالعمل‌های ساده‌تر، مثلا اینکه چت‌GPT فقط از واحدهای اندازه‌گیری متری استفاده کنه یا همیشه با اسم شما صداتون کنه.

اما قضیه همین‌جا تموم نمیشه. اگه هر روز از چت‌GPT برای یه کار مشخص استفاده می‌کنین، می‌تونین یه مجموعه‌ی خاص از دستورالعمل‌های شخصی‌سازی‌شده تنظیم کنین که با اون کار مطابقت داشته باشه. مثلا:

  • همیشه مثل یه متخصص تو زمینه‌ی کاری من رفتار کن.
  • ایده‌های پیچیده رو به توضیح‌های ساده با استدلال‌های روشن تبدیل کن.
  • همیشه برای ادعاهات منابع ارائه کن.
  • موقع درخواست، برای اطلاعات خاص به وب‌سایت فلان مراجعه کن.
  • قبل از جواب دادن به سوال‌ها و درخواست‌ها همیشه یه نفس عمیق بکش و فکر کن.

این یه مثال کوچیکه، ولی نشون می‌ده که چطور می‌تونین خروجی چت‌گپتی رو برای استفاده‌ی روزانه خودتون تنظیم کنین و هر روز تو وقتتون صرفه‌جویی کنین.

حافظه‌ی چت‌گپتی و چت موقت (ChatGPT Memory and Temporary Chat)

حافظه‌ی چت‌GPT و چت موقت، دو تا قابلیتی هستن که با هم معرفی شدن تا به چت‌GPT حافظه‌ی بهتر و همچنین راهی برای پاک کردن کامل اون حافظه بدن.

«حافظه‌ی چت‌GPT» بهتون اجازه می‌ده تا اطلاعات خاصی رو تنظیم کنین که chatGPT همیشه باید درباره‌ی شما به یاد داشته باشه. اما این همه ماجرا نیست. با گذشت زمان، حافظه‌ی اون می‌تونه بهتر بشه، جزئیات بیشتری درباره‌ی شما یاد بگیره و بر اساس این اطلاعات، دقت و عملکرد بهتری رو ارائه بده.

خب، همون‌طور که گفتیم، حافظه‌ی چت‌GPT می‌تونه اطلاعات زیادی رو یاد بگیره. اما شاید همه‌ی این اطلاعات رو نخواین که نگه داره. به همین دلیل هم می‌تونین ازش بخواین که اطلاعات خاص، اطلاعات شخصی و چیزای دیگه رو فراموش کنه. حتی می‌تونین کل حافظه‌ی chatGPT رو پاک کنین و اون رو به حالت اولیه برگردونین.

هرچند فعلا حافظه‌ی چت‌GPT فقط برای تعداد کمی از کاربرا در دسترسه، ولی قراره به زودی برای همه فعال بشه.

حالا بریم سراغ چت موقت (Temporary Chat).

وقتی OpenAI قابلیت حافظه‌ی چت‌GPT رو معرفی کرد، خیلی‌ها نگران مسائل جدید مربوط به حریم خصوصی شدن. چون چت‌GPT از اطلاعات زیادی برای آموزش مدل‌های خودش استفاده می‌کنه، با اضافه شدن حافظه، بعضی‌ها نگران بودن که دیگه راهی برای چت خصوصی با chatGPT وجود نداشته باشه.

در جواب این نگرانی‌ها، OpenAI ایده‌ی «چت موقت» رو معرفی کرد. این حالت به شما اجازه می‌ده «با یه صفحه‌ی سفید» چت کنین. تو حالت چت موقت، چت‌GPT از هیچ کدوم از مکالمات یا حافظه‌ی قبلیش خبر نداره، اما اگه تنظیم کرده باشین، هنوز از دستورالعمل‌های شخصی‌سازی‌شده‌ی شما استفاده می‌کنه.

این حالت یه جوریه شبیه حالت ناشناس (Incognito) یا خصوصی تو یه مرورگره.

متاسفانه، توی زمان نوشتن این مقاله، چت موقت هم فقط برای تعداد کمی از کاربرا در دسترسه. اما وقتی بیاد، برای اون وقتایی که می‌خواین یه سوال از چت‌GPT بپرسین، اما نمی‌خواین برای همیشه به پروفایلتون وصل بشه، یه ابزار خیلی کاربردی خواهد بود.

دعوت‌نامه‌های تست رایگان (Free Trial Invites)

می‌خواین چت‌GPT پلاس رو با دوستاتون به اشتراک بذارین، اما اونا پولی برای خرید اشتراک ندارن؟ خب، می‌تونین از یه دعوت‌نامه‌ی تست رایگان چت‌GPT پلاس استفاده کنین تا بهشون یه دوره‌ی تجربه‌ی رایگان 14 روزه‌ی چت‌GPT پلاس با دسترسی به همه‌ی قابلیت‌ها بدین.

تنها نقطه‌ی ضعف واقعی تست رایگان اینه که هر کسی که ازش استفاده می‌کنه، باید با یه کارت اعتباری یا نقدی یه حساب کاربری بسازه – که یعنی بعد از تموم شدن دوره‌ی تست، مبلغ اشتراک از همون کارت کسر می‌شه ( اگه حواسش نباشه که کنسل کنه) و متاسفانه توی ایران آدما دسترسی به کارت بین‌المللی ندارن

اگه کسی که دعوتش کردین به خاطر ثبت‌نام با کارت اعتباری مردد باشه، می‌تونین به جای اون، مکالمات چت‌GPT خودتون رو باهاش به اشتراک بذارین. قابلیت «لینک‌های اشتراکی» چت‌GPT که توی اردیبهشت 1402 معرفی شد، به کاربرا اجازه می‌ده تا مکالمات‌شون رو خارج از محدودیت‌های رابطه‌ی وب یا اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند به اشتراک بذارن.

هر کسی که اون لینک رو داشته باشه می‌تونه مکالمه‌ی شما با chatGPT رو ببینه. کسایی که خودشون حساب کاربری چت‌GPT دارن می‌تونن مکالمه رو ادامه بدن و جای شما رو بگیرن (که این موضوع مکالمه رو تا حدودی به یه کار گروهی تبدیل می‌کنه). کسایی که حساب کاربری ندارن هم می‌تونن فقط مکالمه رو بخونن و ببینن که بین شما و چت‌بات چی گذشته

اشتراک‌گذاری لینک چت‌گپتی (ChatGPT Shared Links)

همون‌طور که گفتیم، قابلیت «لینک‌های اشتراکی» چت‌GPT بهتون اجازه می‌ده تا مکالماتتون رو با دوستاتون، همکاراتون، یا هر کسی که لینک رو داره به اشتراک بذارین. این یعنی می‌تونین روی یه پروژه‌ با هم با چت‌GPT کار کنین، یا حتی یه چت جالب رو باهاشون به اشتراک بذارین و در موردش نظر بدین.

برای اشتراک‌گذاری یه مکالمه‌، کافیه مراحل زیر رو دنبال کنین:

  1. مکالمه‌ای رو که می‌خواین به اشتراک بذارین پیدا کنین.
  2. روی نماد سه‌نقطه (…) تو گوشه‌ی پایین و سمت راست اون مکالمه کلیک کنین.
  3. از منوی بازشو، گزینه‌ی «اشتراک‌گذاری لینک» رو انتخاب کنین.
  4. چت‌گپتی یه لینک براتون ایجاد می‌کنه. می‌تونین اون رو کپی کنین و هر جایی که می‌خواین پیست کنین.

هر کسی که روی لینک کلیک کنه می‌تونه مکالمه رو کامل ببینه. همچنین، کسایی که حساب کاربری چت‌GPT دارن می‌تونن حتی روی لینک کلیک کنن و مکالمه رو از همون جا ادامه بدن.

امیدواریم که با این 5 قابلیت پنهان چت‌GPT بیشتر آشنا شده باشین و بتونین از این چت‌بات باحال، خیلی بیشتر از قبل استفاده کنین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا