#
آموزشمک

۴ چیزی که برای تمیزکردن مکبوک هرگز نباید استفاده کنید

تمیز کردن مک بوک با روش نامناسب می‌تواند منجر به نتایج فاجعه‌باری مانند تغییر رنگ قاب آلومینیومی آن یا از بین بردن پوشش اولئوفوبیک (ضد چربی) صفحه نمایش شود. در اینجا چند نکته کلیدی برای تمیز کردن مکبوک را باهم مرور می‌کنیم.

🧴 ۱. لاک پاک‌کن ناخن (یا هر محلول پایه الکلی دیگر)

Nail polish remover wipes on a disclored MacBook

اپل می‌گوید تنها راه تمیز کردن مک شما استفاده از یک پارچه میکروفایبر مرطوب و بدون پرز یا محلول 70 درصد ایزوپروپیل الکل (IPA) برای لکه‌های سخت‌تر مانند لکه و اثر انگشت است.

با توجه به این موضوع، من دستمال‌های پاک‌کننده لاک ناخن حاوی ایزوپروپیل و یک الکل نامشخص دیگر را برای تمیز کردن لکه‌های سخت خریدم. فکر می‌کردم این روش خوبی برای ریختن مقداری محلول تمیزکننده روی مک و سپس پاک کردن آن با یک پارچه میکروفایبر باشد.

در ابتدا، به نظر می‌رسید دستمال مرطوب‌های پاک کننده لاک ناخن به خوبی کار می‌کنند و لکه‌های اثر انگشت و غذا را به طور موثر پاک می‌کنند. با این حال، یک روز سرنوشت‌ساز، در حالی که غرق در کار بودم، دستمال مرطوب را برای چند دقیقه روی مک‌بوک ایر رزگلد خود گذاشتم. وقتی بالاخره به یاد آوردم و برای پاک کردن آن عجله کردم، متوجه شدم که مک‌بوک رزگلد من که زمانی زیبا و چشم‌نواز بود، به رنگ خاکستری درآمده است.

حتی با وجود اینکه مقداری ایزوپروپیل در ترکیب وجود داشت، الکل معمولی موجود در لاک پاک‌کن با آلومینیوم واکنش نشان داد و باعث تغیر رنگ بدنه شد. درسی که در اینجا وجود دارد این است که پاک‌کننده‌های حاوی الکل غیر ایزوپروپیل (حتی زمانی که با IPA ترکیب شوند) رنگ مک شما را تغییر می‌دهند.

من از پاک‌کننده لاک ناخن استفاده کردم زیرا روی برچسب آن نوشته شده بود که استون ندارد. با این حال، اکثر پاک‌کننده‌های لاک ناخن حاوی این ترکیب هستند که بسیار فرار است و مک شما را تغییر رنگ می‌دهد. لاک پاک‌کن فقط یکی از محصولاتی است که هرگز نباید برای تمیز کردن کامپیوتر خود استفاده کنید.

💦 2. اسپری تمیزکننده‌ی همه‌کاره

Aerosol spray hovering over a MacBook

شما باید به طور کلی از استفاده از اسپری‌های تمیزکننده اجتناب کنید، مگر اینکه بسته‌بندی محصول مشخص کند که برای مک شما بی‌خطر است. همچنین هرگز نباید آن را مستقیماً روی دستگاه خود اسپری کنید. در عوض، آن را روی یک پارچه میکروفایبر اسپری کنید و از پارچه مرطوب برای پاک کردن مک خود استفاده کنید.

من هر دو اصل تمیز کردن را با خرید اسپری تمیزکننده‌ی فوم و اسپری کردن قوطی آئروسل مستقیماً روی مک نادیده گرفتم. من فکر می‌کردم که ضرری ندارد زیرا آلومینیوم مک من از نظر فنی فلزی است و روی برچسب نوشته شده بود که برای سطوح فلزی و پلاستیکی کامپیوتر بی‌خطر است. من اشتباه می‌کردم و بدترین اتفاق افتاد. صدای روشن شدن مکبوک را می‌شنیدم، اما صفحه نمایش دیگر کار نمی‌کرد. ماده‌ی تمیزکننده به داخل دستگاه نفوذ کرده و به اتصال آن آسیب رسانده بود. بعد از مراجعه به بخش تعمیرات نمایندگی اپل، اپراتور اپل در Genius Bar گفت که نشانه‌هایی از نفوذ آب را مشاهده کرده که تحت پوشش گارانتی نیست. یک مک دیگر به دلیل سهل‌انگاری من از بین رفته بود. علاوه بر این، ماده تمیزکننده فوم در وهله‌ی اول سطح مک من را به خوبی تمیز نکرد. یک باقی مانده‌ی چسبناک از خود به جا گذاشت که حتی خاک و اثر انگشت بیشتری را جذب می‌کرد.

🧻 3. دستمال کاغذی، حوله کاغذی و پارچه‌های معمولی

Paper towel in a hand hovering over a MacBook

اگر شما هم مثل من هستید، احتمالاً زیاد دور و بر مک خود غذا می‌خورید. هر وقت بین جلسات کاری استراحت می‌کنم، میز کارم تقریباً به عنوان میز غذاخوری عمل می‌کند. هر وقت از دستمال کاغذی، دستمال توالت یا حتی تی‌شرتم برای پاک کردن ذرات غذا که روی مک‌بوکم می‌ریخت، استفاده می‌کردم، یا خراش‌های میکروسکوپی یا پرز از خود به جا می‌گذاشت. خراش‌های میکروسکوپی ممکن است در ابتدا قابل توجه نباشند، اما به مرور، بیشتر آشکار می‌شوند. صفحه نمایش مک شما به خصوص نسبت به این موضوع حساس است و تمیز کردن مکرر، پوشش ضد انعکاس و اولئوفوبیک آن را از بین می‌برد. این کار کیفیت نمایشگر را به خطر می‌اندازد و ارزش فروش مجدد مک شما را کاهش می‌دهد. مشکل دوم پرز است. اپل هنگام توصیف اینکه کدام میکروفایبر برای تمیز کردن مک بهتر است، از عبارت “بدون پرز” استفاده می‌کند. حوله‌های کاغذی و دستمال‌های کاغذی ساینده هستند و الیاف کوچک (پرز) را در هر جایی که لمس می‌کنند، باقی می‌گذارند. در نتیجه مک شما بعد از آن تمیز به نظر نمی‌رسد. همچنین این پرزهای ریز می‌تواند به مرور زمان زیر صفحه کلید شما جمع شود و تجربه‌ی تایپ شما را مختل کند.

🪥 4. مسواک (یا هر برس با موهای زبر)

من لکه‌های بسیار سختی روی مک خود داشته‌ام که برای پاک کردن آنها تلاش کردم. یکی از اولین چیزهایی که برای از بین بردن آنها برداشتم، یک مسواک تغییر کاربری‌داده‌شده بود، بدون اینکه متوجه شوم که یک برس با موهای زبر است. متأسفانه، لکه را بدون خراش روی سطح مک، پاک نکرد.

به طور خلاصه، از هر گونه برس با موهای زبر (مسواک یا غیره) اجتناب کنید. اپل برس را برای تمیز کردن مک شما توصیه نمی‌کند، اما یک برس با موهای نرم و با کیفیت بالا می‌تواند شکاف‌های بین صفحه کلید شما را جارو کند و ذرات را از بلندگوها پاک کند. هر چیز دیگری ممکن است باعث شود که بقایا عمیق‌تر در شکاف‌ها قرار بگیرند یا حتی الیاف خود را بیرون بریزند.

بسیاری از موارد آسیب زننده دیگر در این فهرست ذکر نشدند، مانند صابون، آب زیاد و سفیدکننده. با این حال، اینها مواردی هستند که من مطمئناً هرکسی بطور بدیهی از آنها اجتناب می‌کند.

#مک_بوک #نگهداری_مک_بوک #تمیز_کردن_مک_بوک #اپل #MacBook #MacBook_Care #MacBook_Cleaning #Apple

منبع: makeuseof.com

AppleFarsi.com – دنیای اپل به زبان فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا