تمام آنچه باید از WWDC2024 انتظار داشته باشیم

اپل اخیرا تاریخ مورد انتظارترین رویداد سال یعنی کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) را اعلام کرد. این غول کوپرتینویی این رویداد را از ۱۰ تا ۱۴ ژوئن (20 تا 24 خرداد) به صورت آنلاین برگزار می‌کند و به توسعه‌دهندگان و دانشجویان این امکان را می‌دهد شخصا در رویداد روز اول در Apple Park حضور داشته باشند. همه چشم‌ها دوخته شده تا ببینند که این شرکت سرانجام چگونه هوش مصنوعی (AI) را در رویداد پیش‌ رو به سرویس‌هایش اضافه می‌کند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد در دستگاه‌های اپل

در آخرین نشست گزارش مالی، تیم کوک (مدیرعامل اپل) گفت که این شرکت به “صرف زمان و تلاشی عظیم” روی هوش مصنوعی و فناوری‌هایی که آینده را شکل خواهند داد ادامه خواهد داد. او بیان کرد: “ما هیجان‌زده‌ایم تا جزئیات کار مداومی که در این فضا انجام می‌دهیم را در اواخر این سال به اشتراک بگذاریم”. این موضوع احتمالا اشاره‌ای به WWDC پیش‌ رو دارد.

با توجه به فشار اخیر اپل برای قرار دادن قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد (Generative AI) در دستگاه‌هایش، کاملا واضح است که این ویژگی‌ها در WWDC رونمایی خواهند شد. با انتشار MM1paper (خانواده جدیدی از مدل‌های هوش مصنوعی چندوجهی (Multimodal AI) با بزرگ‌ترین آن‌ها با ۳۰ میلیارد پارامتر) تمرکز همه روی چگونگی تلفیق این قابلیت‌ها با سرویس‌های اپل در رویداد WWDC است.

جیسون اسنل، نویسنده و سردبیر سابق مک‌ورلد، در یک قسمت اخیر از پادکست هفتگی MacBreak Weekly اظهار کرد که شاید اپل هنوز LLM (مدل زبانی بزرگ) خودش را برای WWDC آماده نکرده باشد، اما با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی، قابلیت‌های هوش مصنوعی را با استفاده از مدل‌های شرکت‌های دیگر به نمایش خواهد گذاشت.

جالب است بدانید که اپل تلاش‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی‌های رقیب نیز انجام داده است:

بازطراحی iOS برای قابلیت‌های جالب‌تر

گزارش شده که ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد در بروزرسانی iOS 18، گنجانده خواهند شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این نسخه، یک بروزرسانی بزرگ در تاریخ این سیستم عامل باشد. اپل پیشتر سیستم عامل آینده خود را “جاه‌طلبانه و قدرتمند” با ویژگی‌های جدید، طراحی‌های بروزشده، و کارآمدی و امنیت ارتقا یافته توصیف کرده بود.

تغییرات احتمالی iOS 18

قرار است در WWDC24 از این ویژگی‌های جدید رونمایی شود که شامل آخرین نسخه‌های iOS، iPadOS، macOS، watchOS و tvOS می‌شود. همچنین کویا iOS 18 برای تطابق با vision OS بازطراحی خواهد شد.

Apple Vision Pro ارتقا یافته

معرفی افسانه‌ای اپل در WWDC سال گذشته بدون شک معرفی هدست واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) یعنی Apple Vision Pro بود.

انتظار می‌رود قابلیت‌های داخلی این هدست انقلابی در به‌روزرسانی WWDC امسال ارتقا یابد. همچنین محتمل است به مشکلاتی که در مورد نسخه‌ی اولیه گزارش شده بود رسیدگی شود. ب

Apple Pencil نیز به عنوان یکی از لوازم جانبی احتمالی برای هماهنگی با نسخه‌ی بعدی visionOS در حال آزمایش است. این قلم هم اکنون تنها با iPadها سازگار است.

در حال حاضر فروش Apple Vision Pro تنها به آمریکا محدود شده؛ اما احتمال می‌رود که فروش این محصول بصورت رسمی به دیگر کشورها، از جمله چین، گسترش یابد.

اپل خبر از یکپارچه‌سازی تراشه M3، قوی‌ترین چیپ مجهز به هوش مصنوعی، در جدیدترین MacBook Airهای ۱۳ و ۱۵ اینچی خود داد. با این حال، این تراشه که در اکتبر سال گذشته رونمایی شد هنوز روی دستگاه‌های Mac Studio و Mac Mini در دسترس نیست. محتمل است که در WWDC شاهد معرفی تراشه M3 برای این محصولات باشیم.

علاوه بر این، تراشه A18 اپل، که پردازنده‌ی فعلی این شرکت برای استفاده در آیفون ۱۶ است، مجهز به یک موتور عصبی (Neural Engine) قدرتمند خواهد بود و طبق گزارش‌ها دارای یک GPU شش هسته‌ای است. تراشه A18 عملکردی از نظر AI کارآمدتر و قوی‌تر فراهم خواهد کرد.

Siri ارتقا یافته

سال گذشته گزارش شد که دستیار صوتی اپل یعنی Siri ارتقاءهای اساسی در طول سال جاری دریافت خواهد کرد. قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های محاوره‌ و شخصی‌سازی برای کاربران با Siri یکپارچه خواهند شد. Siri و سایر اپلیکیشن‌های اپل مانند Messages برای انتخاب‌های پاسخگویی بهتر به‌طور یکپارچه به هم متصل خواهند شد.

انتظار شما از WWDC2024 چیست؟ انتظار دارید چه ویژگی‌ها یا محصولات جدید معرفی شود؟

لینک منبع: analyticsindiamag

خروج از نسخه موبایل