آی‌آواس ۱۸ (iOS 18): تحولی شگرف در تاریخ آیفون

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، ios18 قرار است بزرگترین به‌روزرسانی تاریخ آیفون باشد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به قابلیت‌ها و شایعات پیرامون نسخه جدید سیستم‌عامل محبوب گوشی‌های ساخت اپل.

به گفته‌ی مارک گورمن از نشریه‌ی Bloomberg، مهندسان نرم‌افزار اپل بر این باورند که iOS 18 “بزرگترین” بروزرسانی تاریخ آیفون خواهد بود. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به قابلیت‌های احتمالی نسخه جدید iOS خواهیم داشت.

گورمن در مقاله‌ای با محوریت کنفرانس WWDC 2024 می‌نویسد: “انتظار می‌رود iOS 18 جاه‌طلبانه‌ترین بازنگری در تاریخ نرم‌افزار آیفون باشد”. اپل پیش‌تر اعلام کرده بود که کنفرانس سالیانه WWDC از ۱۰ تا ۱۴ ژوئن (۲۰ تا ۲۴ خرداد) برگزار خواهد شد و یکی از مهم‌ترین معرفی‌ها در این کنفرانس، iOS 18 خواهد بود.

شایعات حاکی از آنند که iOS 18 به قابلیت‌های جدیدی از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) برای سیری (Siri) و بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مجهز می‌شود. همچنین اپل قصد دارد پشتیبانی از RCS را به اپلیکیشن Messages اضافه کند تا تجربه کاربری پیام دادن بین آیفون و دستگاه‌های اندرویدی بهبود یابد.

گفته می‌شود که در نسخه جدید شاهد رابط کاربری با امکان شخصی‌سازی بیشتر برای صفحه اصلی (Home Screen) و سایر تغییرات ظاهری خواهیم بود. این‌ها در کنار قابلیت‌های جدید در اپلیکیشن‌های Apple Maps و Freeform، ویژگی‌های دسترس‌پذیری بیشتر (Accessibility) و تغییرات دیگر، نوید یک بروزرسانی بزرگ را می‌دهند.

سیری هوشمندتر با استفاده از هوش مصنوعی مولد 

iOS 18 قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی مولد (Generative AI) را به سیری، Spotlight، Shortcuts، Apple Music، Messages، Health، Numbers، Pages، Keynote و دیگر اپلیکیشن‌ها خواهد آورد. منابعی مثل مارک گورمن و وین ما (Wayne Ma) از نشریه‌ی The Information به این نکته اشاره کرده‌اند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، بارها عنوان داشته که این شرکت بر روی هوش مصنوعی مولد تمرکز کرده و قصد دارد اواخر سال جاری جزئیات بیشتری را به اشتراک بگذارد. گرگ جازویاک، مدیر بازاریابی اپل، نیز در یک پست شبکه اجتماعی اشاره‌هایی ضمنی به هوش مصنوعی در رویداد WWDC 2024 داشته است.

هوش مصنوعی مولد سال ۲۰۲۲ و با عرضه‌ی عمومی ChatGPT (یک چت‌بات هوشمند پاسخگو به سوالات و دستورات متنی) از شرکت Open AI محبوبیت فراوانی کسب کرد. این شرکت کار روی ابزار هوش مصنوعی مولد برای تصاویر و ویدیوها را نیز گسترش داده است. رقبایی مثل گوگل و مایکروسافت نیز وارد فضای هوش مصنوعی مولد شده‌اند و این فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است.

انتظار نمی‌رود که iOS 18 میزبان یک چت‌بات اختصاصی از اپل، رقیب مستقیم ChatGPT، باشد. در عوض گزارش‌ها حاکی از آنند که اپل مذاکراتی را با شرکت‌هایی همچون OpenAI، گوگل و Baidu چین برای همکاری در زمینه هوش مصنوعی مولد انجام داده است. نتیجه می‌تواند ادغام دیگر چت‌بات‌ها در iOS 18 باشد، هرچند هنوز برنامه‌های قطعی اپل در این زمینه مشخص نیست.

ممکن است برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد اختصاصا در اختیار کاربران مدل‌های پرو آیفون ۱۶ قرار بگیرد که طبق شایعات، موتور عصبی (Neural Engine) با تعداد هسته‌های به مراتب بیشتر خواهند داشت.

صفحه اصلی با قابلیت شخصی‌سازی بیشتر 

به گفته‌ی مارک گورمن، iOS 18 امکان شخصی‌سازی بیشتر Home Screen را فراهم خواهد کرد.

سایت MacRumors پیش‌تر و به صورت اختصاصی گزارش داده بود که iOS 18 بالاخره به کاربران اجازه خواهد داد تا آیکون‌ اپلیکیشن‌ها را در هرجایی از صفحه اصلی قرار دهند. این یعنی امکان ایجاد فاصله‌های خالی، ستون‌ها و ردیف‌ها میسر خواهد بود. این قابلیت مدت‌هاست در گوشی‌های اندرویدی وجود داشته و حالا قرار است اپل آن را به آیفون بیاورد.

کاربران آیفون پیش از این هم می‌توانستند با استفاده از ابزار (Shortcuts) و اپلیکیشن‌هایی مثل Widgetsmith فاصله‌های خالی و ویجت‌های دلخواه ایجاد کنند، اما راهکار رسمی اپل فرایند انجام کار را به مراتب راحت‌تر می‌کند.

انتظار می‌رود iOS 18 علاوه بر چیدمان آیکون‌ها، گزینه‌های شخصی‌سازی دیگری را نیز در بزرگترین بازنگری چند سال اخیر صفحه اصلی به ارمغان بیاورد.

قابلیت‌های جدید در اپلیکیشن Apple Maps

سایت MacRumors به‌تازگی به دو قابلیت بالقوه‌ی جدید در برنامه Apple Maps برای iOS 18 اشاره کرده است: مسیرهای سفارشی (Custom Routes) و نقشه‌های توپوگرافی (Topographic Maps).

با قابلیت مسیرهای سفارشی، کاربران Apple Maps می‌توانند جاده‌های مشخصی را جهت مسیریابی تعیین کنند (مثلا برای داشتن مسیری آشنا یا با چشم‌انداز بهتر). انتظار می‌رود این قابلیت زمان عرضه فقط در ایالات متحده آمریکا دردسترس باشد. لازم به ذکر است Google Maps مدت‌هاست امکان ایجاد مسیرهای سفارشی را از طریق نسخه‌ی وب و سپس مشاهده در آیفون فراهم کرده است.

نقشه‌های توپوگرافی ابتدا سال گذشته با watchOS 10 برای ساعت‌های اپل واچ در دسترس قرار گرفتند. کدهای موجود در سیستم‌عامل‌های آتی اپل حاکی از عرضه‌ی این نوع نقشه‌ها برای آیفون، مک و Vision Pro با به‌روزرسانی‌های iOS 18، macOS 15 و visionOS 2 هستند. نقشه‌های توپوگرافی شامل جزئیاتی مثل مسیرهای پیاده‌روی، خطوط تراز، ارتفاع و نقاط دیدنی برای کوهنوردی و دیگر فعالیت‌های مرتبط می‌شوند.

پشتیبانی از RCS در برنامه Messages 

اپل در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که قصد دارد با پشتیبانی از استاندارد پیام کوتاه RCS در برنامه Messages سیستم‌عامل iOS، ارتباط آسان با کاربران اندرویدی را میسر کند و آن را به اواخر سال ۲۰۲۴ موکول کرد. با توجه به این زمانبندی می‌توان نتیجه گرفت که پشتیبانی از RCS از قابلیت‌های iOS 18 خواهد بود.

پشتیبانی از RCS سبب بهبود تجربه‌ی پیام دادن بین آیفون و دستگاه‌های اندرویدی به شکل زیر می‌شود:

این قابلیت‌ها هم‌اکنون برای گفتگوهای بین کاربران آیفون (حباب‌های آبی iMessage) فعال هستند. همچنین اکثر آنها در پیام‌رسان‌های متفرقه‌ای مثل Whatsapp و Telegram نیز وجود دارند. با پشتیبانی آیفون از RCS همه‌ی این امکانات به حباب‌های سبز پیام‌های معمولی نیز راه پیدا خواهند کرد.

تغییرات در طراحی 

به گفته‌ی گورمن، اپل قصد دارد “اوایل امسال” طراحی رابط کاربری سیستم‌عامل iOS را بروزرسانی کند. او قبلا هم اظهار کرده بود که iOS 18 با “قابلیت‌های مهم و طراحی جدید” همراه خواهد بود، اما تا به حال اطلاعات دقیقی در این رابطه منتشر نکرده است.

خروج از نسخه موبایل